VERGROOT JE WELZIJN DOOR COACHING 
 

Oefeningen voor meer Engagement


Leer je natuurlijke krachten kennen

(20 minuten voor test, 2 uur uitvoering)

Gebruik de kwaliteiten die voor jou het meest natuurlijk zijn zo veel mogelijk. Dit draagt bij aan jouw vermogen om in een flow te komen en zo te floreren. Om deze Character Strengths te leren kennen volg je deze link om een testje in te vullen. Neem hier goed en rustig de tijd voor. 

Vervolgens ontvang je direct de resultaten. Kijk naar jouw 5 grootste Character Strengths. En vraag jezelf af "herken ik mij hierin?"

Kies de 2 waar je je het meest mee verbonden voelt. Pak je agenda erbij en creëer voor beide een moment waarop je deze Character Strength gaat inzetten.

Als voorbeeldje: Als jouw Character Strength creativiteit (creativity) is, dan plan je 2 uur om iets te maken door gebruik te maken van je creatieve vermogen.

Nadat je deze hebt gedaan, schrijf je op:

1) Hoe voelde je je voor, tijdens en na de activiteit?
2) Hoe was je gevoel voor tijd?
3) In hoeverre verloor je jouw gevoel voor zelf-bewustzijn?

4) Ben je van plan deze activiteit nog een keer te herhalen. En zo ja, waarom?

Dit levert je dus op dat je je bewuster wordt van je natuurlijke talenten. Ook ervaar je onder welke omstandigheden je het gevoel van flow ervaart. En investeer je door bewust jouw talenten in te zetten wat het positieve effect hiervan is op jouw staat van floreren. Het continu investeren in jouw krachten tot bloei komen vergroot ook jouw veerkracht en weerbaarheid. Zodat je makkelijk opkrabbelt als je het moeilijk hebt gehad.

 


Adempauze

(5-10 minuten)

Soms moet je gewoon even op adem komen. Dit helpt je om stress- en spanning te verminderen en kan eigenlijk altijd even tussendoor. Ademhaling is nauw verbonden met hartslag en de zuurstof en voedingsstoffen die je vervoert in jouw lichaam. Een goede ademhaling is dus een fundament om in een staat van flow te kunnen komen.

Zoek een oefening die jou bevalt. Hier zijn twee voorbeelden:

Dit levert je op dat je stress- en spanning kan verminderen. En dat er voldoende zuurstof- en voedingsstoffen naar vitale functies gaan. 


Let's get NON-digital

(30 minuten)

Om in een goede flow te komen is het nodig om zoveel mogelijk afleidingen weg te nemen. Je dient geconcentreerd te werken aan een taak om echt in een flow te kunnen komen. De smartphone is een bron van afleiding. Deze haalt je meerdere keren per uur uit je engagement.

Plan vandaag tenminste 30 minuten in jouw agenda om een bepaalde taak af te ronden. Dit kan zowel op werk zijn in de vorm van iets (af)makenMaar kan ook prima in het huishouden zijn, bijvoorbeeld de was opvouwen of de keukenkastjes poetsen. Of lekker een boek lezen! Zonder je je fysiek even af indien nodig. Zet je telefoon uit en ontkoppel jezelf van internet. En doe ook even geen muziek aan; zoveel mogelijk stil. Na de taak neem je even (adem)pauze van 5 minuten. 1dagoffline is een bedrijf dat je deze ervaring voor een hele dag kan laten ervaren.

Wat dit je oplevert is een vermindering van (afleidende) prikkels. Hierdoor kun je je beter concentreren op het opgaan in de voorgenomen taak of activiteit. Je zult zien dat je hierdoor sneller en meer werk gedaan krijgt. 


Mindful observeren

(5 x 2 minuten)

Lukt het je om deze oefening zonder onderbreken door te lezen? Nu je het je voorneemt waarschijnlijk wel. Gerichte aandacht i.c.m. een duidelijk doel stellen levert dus op dat je in een flow kunt raken. Het blijkt in de praktijk echter niet zo makkelijk. Er zijn body-scans die je kunnen helpen om je gerichte aandacht te trainen.

Zit je lekker in je stoel? Of ben je aan het lopen. Hoe voelt je lijf? En was je je daarvan bewust?
Check vandaag even 5 keer in bij je eigen lichaam. En ga eens na hoe ieder onderdeel van jouw lijf voelt. Zit er spanning, of vloeit de energie juist lekker? Wat was je vlak daarvoor dan aan het doen?

Wat dit je oplevert is bewustwording van je lijf. Daarnaast oefen je je gerichte aandacht te vergroten. Dit is een voorwaarde om te concentreren voor een langere periode. Het is dus een voorwaarde voor engagement en dus floreren.


Body check

(10 minuten)

Om de energie lekker te laten stromen, helpt het vaak om even een goede meditatieve bodycheck te doen. Hoe gaat dat? Nou zo bijvoorbeeld zoals in dit filmpje.

Bevalt dit soort meditatie je goed? Kijk anders eens of bijvoorbeeld de volgende (betaalde) apps iets opleveren voor je:

Dit levert je op dat je in een leven waarin je vaak 'aan' staat tot rust kunt komen. Door gerichte aandacht naar binnen te leiden kun je ontsnappen aan de invloed van externe prikkels en van alles moeten. Het is gebleken dat mensen die regelmatig mediteren een meer stressvrije reactie op prikkels van binnen en buiten zichzelf hebben.