VERGROOT JE WELZIJN DOOR COACHING 
 

Oefeningen voor meer Meaning


Ikigai? Ikigai!

(30-60 minuten) 

Op het eiland Okinawa in Japan heeft men een gezonde en duurzame leefwijze. Naast voeding, beweging en het gebrek aan het woord 'pensioen' is Ikigai erg belangrijk. Een begrip dat zich moeilijk laat vertalen, maar zoiets betekent als bestaansreden of levensvoedsel. Het is één van de geheimen voor een lang, tevreden en gezond leven (je leest er meer over in het boek Ikigai van Héctor Garcia). Jij kunt deze wijsheid gebruiken om meer te leren over jouw zingeving in het leven. 

Een handig schema helpt jou via 4 vragen jouw Ikigai(s) in kaart te brengen. Op welke snijvlakken ben jij op dit moment actief in jouw leven? Wat is jouw levensvoedsel? Wat moet jij doen om jouw Ikigai meer te kunnen naleven? 










Bron: Diagram van Marc Winn in Ikigai van Hector Garcia

Dit levert je op dat je zingevende doelen en activiteiten bij jezelf kunt ontdekken. Het vervolgens leven volgens deze Ikigai vergroot optimisme en een gevoel van welzijn. Het stelt je tegelijk in staat om jouw talenten beter in te zetten en ontwikkelen.


Laat los wat niet van betekenis is

(5 minuten dagelijks voor een week) 

Volgens Neil Pasricha, auteur van o.a. de Happiness Equation, focussen we ons te veel op ons werk: "Goed werk, groot succes, wees blij," is een heersende gedachte tegenwoordig. Hij stelt voor dit los te laten en de volgorde om te draaien naar: "Wees blij, goed werk, groot succes". 

Wat zit jou in de weg aan ballast? En wat kun je nu loslaten zodat jij meer betekenis kunt geven aan de dingen die je doet (gedachte, ding, relatie)? Schrijf voor een week iedere ochtend iets dat je los moet laten. Dit kan iets fysieks (een ding), sociaals (een vriendschap waar je geen energie meer uit haalt) of emotioneels (een belemmerende gedachte) zijn. 

Dit levert je op dat je na een week ballast hebt opgeruimd in jouw hoofd. Hierdoor komt er mentale capaciteit en energie vrij om je te richten op zingevende zaken. Het vermindert mogelijk ook stress en vermoeidheid die deze ballast je eerder opleverde.


Spirituele invloeden

(10-60 minuten) 

Spiritualiteit en religie worden soms door elkaar heen gebruikt. Je hoeft echter niet religieus te zijn om spiritueel te zijn. Religieuze mensen floreren gemiddeld wel iets meer volgens Amerikaans onderzoek. Dit wordt deels toegedicht aan meer hoop op een goede toekomst. Wat geeft jou hoop op een goede toekomst?

Hoe pas jij dit in in jouw leven? Schrijf een stukje, gedicht, zing iets of teken om dit voor jezelf te verbeelden. Hoe breng jij meer hoop in jouw leven? 

Dit levert je op dat je meer optimistisch naar een toekomst kunt kijken. Hierdoor kun je jouw gedrag en activiteiten aanpassen. In de hoop dat jouw negatieve en belemmerende gedachtepatronen worden doorbroken.


Plezier versus voldoening

(2-8 uur) 

Ken je dat gevoel van even lekker snoepen? Voelt heel goed: voor heel even. Ken je ook het gevoel van een vriend helpen met verhuizen? Voelt heel goed, maar kost in eerste instantie wel meer inspanning. 

Plan twee activiteiten. Welke groot of klein mogen zijn. 

  • Plan een heerlijk genietmoment zoals filmpje op de bank met vrienden en chocola. Pak compleet uit in de plezier-afdeling.
  • Plan een filantropische activiteit, waarin je echt iets doet wat voldoening geeft en niet omdat het als activiteit nou zo leuk is. Zoals een middag plastic afval oprapen van straat.

Schrijf over beide ervaringen wat je gedaan hebt en hoe je dit ervaren hebt. Hoe kijk je hier een paar dagen later op terug?

Dit levert je in 2 gevallen dus iets anders op. Vooral de filantropische activiteit kan levens doen veranderen. Ga deze echt ervaren!

 

Dirigeer jouw leven richting zingeving

(20 minuten) 

Benjamin Zander heeft een wat a-typische manier om zingeving uit te drukken. Kijk dit filmpje maar eens.

Wanneer kan jij het gebruiken om jezelf van tevoren een 10 te geven? Doe dat eens voorafgaand aan een taak of activiteit. Ervaar wat er gebeurt met je als je dit daarna uitvoert. 

Dit levert je op dat je minder kritisch op jezelf als mens bent als je een doel probeert te bereiken. Je eigenwaarde kan hierdoor flink toenemen. Met name als je neigt richting perfectionistische overtuigingen.