VERGROOT JE WELZIJN DOOR COACHING 
 

Oefeningen voor meer Positieve Emotie


Positieve Ervaringen Dagboek

(dagelijks, 5 minuten per dag)

Houd een dagboek bij waarin je 3 ervaringen per dag opschrijft die je een positief gevoel hebben opgeleverd.

Het is belangrijk om deze specifiek te maken. En er vervolgens bij te schrijven waarom deze ervaring belangrijk voor je is en hoe je hebt gezorgd dat je deze ervaring hebt gekregen. 

Houd dit vol voor een aantal weken. Misschien kost het je de eerste dagen moeite om de positieve ervaringen te herkennen. Maar na een aantal weken is dit heel makkelijk voor je. Je hebt namelijk jouw kijk op de wereld voor een deel geherprogrammeerd. En dit heb je gedaan door oefening. 

Dit levert je dus op dat jouw kijk op jouw wereld een stuk positiever is geworden.


Wandelen 

(30 minuten)

Ga een flink stuk wandelen. In de buitenlucht. Bij voorkeur in een natuurlijke omgeving. Het beste is om dit alleen te doen als je ook wat tot rust wil komen. Als je het samen met anderen doet, dan kun je gelijk werken aan je positieve relaties.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat regelmatig wandelen naast je fysieke ook je mentale gezondheid verbetert. Het verkleint kans of hart- en vaatziekten en versterkt conditie, spieren en botten. Er zijn studies die aantonen dat regelmatig wandelen depressies kan helpen verminderen. 

Dit levert je dus op dat je je lekkerder en fitter voelt. Zeker als je dit regelmatig en liefst dagelijks doet.


Dankbaarheidsbezoek 

(voorbereiding 30-60 minuten, uitvoering 30-120 minuten)

Geven is beter dan nemen. Dit is een spreekwoord wat in de praktijk ook nog eens waar is. Vooral als het gaat om oprechte gevoelens van dankbaarheid overbrengen op iemand die dat volgens jou verdient. Het zorgt ervoor dat er verschillende stoffen worden vrijgegeven die je een positief gevoel geven, zoals oxytocine en serotonine. 

Zo ga je te werk. Sluit je ogen en denk aan iemand die langere tijd geleden iets voor jou heeft gedaan wat je leven ten positieve heeft veranderd. Deze persoon zou je in principe de komende twee weken moeten kunnen opzoeken. Heb je iemand in gedachte? Schrijf nu een brief voor die persoon waarin je hem of haar bedankt. Gebruik 200-300 woorden en wees concreet. Wees specifiek wat die persoon gedaan heeft en hoe dit jouw leven heeft beïnvloed. Geef ook aan wat jij daar nu mee doet en hoe vaak je denkt aan wat hij of zij voor je heeft gedaan. Maak er een mooi verhaal van!

Maak nu een afspraak met die persoon binnen twee weken. En houd de reden wat vaag. Lees de brief voor en vraag of hij of zij je niet wil onderbreken. Let goed op wat er met die persoon en met jou gebeurt tijdens het voorlezen.

Dit levert je op dat jij iemand blij maakt en dat je jezelf vervult met positieve emotie en dankbaarheid. Het is een van de krachtiger oefeningen om je positieve emotie te vergroten. Juist omdat het zoveel neurotransmitters kan doen vrijgeven.


Verstrekkende positieve gevolgen

(10 minuten)

De rol van beweging en vitaliteit op jouw vermogen om te floreren moet niet onderschat worden. Sport en beweging zorgen voor een goede fysieke gezondheid en afgenomen kans op kwalen en ziekte. Ook je brein vaart er wel bij. Het (matig) intensief bewegen zorgt voor een hoop happy stofjes die vrijkomen in je lijf. Het blijkt soms een uitdaging om bewegen in te passen in ons drukke bestaan. Dus vandaag zet je de eerste stap in de goede richting!

Strek je vandaag een aantal keer goed uit. Doe vandaag 3x een set van 3 oefeningen. Hier vind je een voorbeeld van mogelijke oefeningen.

Dit levert je dus op dat je je lekkerder en fitter voelt. Als je stretchoefeningen doet wordt je lijf ook wendbaarder en veerkrachtiger. Als je regelmatig stretchoefeningen doet biedt dit een mooie balans als je een zittend beroep hebt. En moedig je collega's, vrienden, of partner aan om mee te doen. Zo werk je tegelijk aan positieve relaties. 


Gezonde geest in een gezond lijf

(0-20 minuten extra t.o.v. normale maaltijd bereiden)

Net als de rol van beweging speelt voeding een cruciale rol in jouw vermogen om te floreren. En ook hier worden je hersenen blij van. Gezond eten bereiden en nuttige lijkt soms een hele opgave. Toch is het vaak een gemakzuchtigheid die ons aanzet tot een ongezonde eetstijl.

Eet vandaag verder alleen maar gezonde dingen. Dus veel groene groente, wat fruit en eiwitten. Onverzadigde vetten zijn op zich geen probleem. Geen suiker, geen cafeïne, en zeker even een dag geen alcohol en tabak. Bedenk vooraf hoe jij je aan het einde van de dag zal voelen. En ga aan het einde van de dag na of dit klopt.

Dit levert je dus op dat je tenminste hebt aangetoond dat je een dag gezond kan eten! Het levert je waarschijnlijk ook een fijner gevoel in je buik en darmen op. Zeker als je het een langere tijd vol houdt. Naar voeding is heel veel onderzoek gedaan. En een gezond dieet is erg persoonlijk. Dus verdiep je vooral zelf in bronnen of spreek af met een diëtist. Stoppen met roken is een no-brainer natuurlijk!