VERGROOT JE WELZIJN DOOR COACHING 
 

Oefeningen voor positievere Relaties

 

Met hand en hart geschreven

(10 minuten)

Onze hersenen leggen verbindingen. Door je aandacht te richten op een dierbare versterk je de verbinding. Als je hierbij dankbaarheid, liefde of een andere positieve emotie verwoordt, dan wordt deze verbinding positief bevestigd. 

Stuur een handgeschreven brief of kaart naar iemand die jij waardeert. Gewoon om aan te geven dat je aan die persoon denkt. En je hoeft niet zuinig te zijn met deze oefening. 

Dit levert je op dat je waardering voor en door dierbaren ervaart. Dit vergroot de kans dat je relaties op een positieve manier ontwikkelen. En de wandeling naar de brievenbus kan ook geen kwaad.


De feed-forward formule

(10-30 minuten)

Het geven en ontvangen van feedback is vaak lastig. Meestal geven en vragen we feedback over verbeterpunten en tekortkomingen. Dit is uiteraard erg nuttig als je wilt ontwikkelen als mens en professional. Tegelijk maakt het vragen om positieve feedback de drempel lager en levert minstens net zoveel inzicht op. 

Vraag iemand die jou waardeert wat hij of zij aan je waardeert. En waar je jezelf in onderscheidt. Wat vormt jouw kracht? Het mooist is om dit face-to-face te ontvangen. Zodat je ook je waardering erover kan uitspreken. Als je dit vaker en bij meer mensen vraagt dat vorm je ook een beter beeld wat mensen in jou waarderen. Je komt zo ook beter in contact met je talenten en gedragsstijl.

Dit levert je op dat je een diepere verbinding kunt aangaan met iemand. Want je vraagt deze persoon om eerlijk tegen jou te zijn. En dit geeft je een gelegenheid om jouw dankbaarheid naar die persoon uit te spreken.


Free hugs here

(1 minuut)

Fysiek contact maken versterkt een relatie. Baby's hebben dit fysiek contact nodig. Zonder de aanraking en warmte kan dit ernstige gevolgen hebben. Knuffelen is een gratis en laagdrempelige manier om in contact te komen of blijven met dierbaren.

Geef vandaag aan tenminste 2 mensen een goede knuffel die tenminste 15 seconden duurt. Zet je gedachten uit en genieten maar. Ben je niet zo'n knuffelaar? Geef dan tenminste 5 mensen een high five of een oprechte schouderklop vandaag.

Dit levert je op dat je dichtbij kan en mag komen bij mensen. Het kan ook een vrijgave van neurotransmitters serotonine en oxytocine veroorzaken. Wat je een warm en geborgen gevoel geeft.


Pensioenpraat - Deel 1

(30-60 minuten)

Mensen zijn continu bezig met het aangaan en onderhouden van relaties. Maar niet iedere relatie levert nu en in de toekomst even veel op. Jij hebt invloed op de manier waarop jij relaties aangaat met anderen. Omdat je jouw gedrag zelf in de hand hebt. Door een toekomstbeeld te projecteren kun je leven naar een beeld dat je wilt dat anderen van jou hebben. Uiteraard zo authentiek mogelijk.

Stel je voor: "Je gaat met pensioen. Een aantal mensen vertellen over jou vanuit hun ervaring en samenzijn met jou? Wat zou je willen dat ze over jouw kernwaarden zeggen? En over hun relatie met jou?" Schrijf hier een korte speech over aan jezelf. Voorlezen aan iemand anders mag!

Dit levert je op dat je een bewustzijn creëert van jouw gewenste gedrag in relaties. Door je dit als doel en kernwaarden te stellen kun je hier beter naar leven. Dit vergroot de kans dat jij op een positieve manier relaties aangaat met anderen. En dat anderen zich meer tot jou aangetrokken voelen.


Hi(ep hoi)!

(<1 minuut)

Ben je bekend met het begrip van reciprociteit? Als jij goede gewoonten vertoont, dan is een ander geneigd dit eerder met goede gewoonten terug te betalen. Vriendelijkheid zorgt er niet alleen voor dat mensen in jouw omgeving zich beter voelen, maar ook dat jij hier een goed gevoel bij krijgt.

Onderweg naar werk of sportschool of supermarkt zeg je op vriendelijke toon hoi of hallo tegen 5 mensen (vreemden of niet). Gebruik die Duchenne lach.

Dit levert je op dat je een glimlach terug krijgt. En positieve affirmatie is goed voor je gevoel van welzijn. Het maakt je ook toegankelijker voor anderen. Dit zorgt voor het makkelijker aangaan van (nieuwe) relaties.